De Groninger Kredietbank staat voor iedereen klaar
Senior preventiemedewerker Kundien van Loo vertelt dat de Groninger Kredietbank mensen op een laagdrempelige manier wil helpen met hun schulden. Mensen wachten zo’n 3 tot 5 jaar voordat ze hulp vragen, en hebben gemiddeld €43.000 schuld bij 14 schuldeisers. De drempel om hulp te vragen is dus heel hoog. Kundien van Loo merkt op dat er weinig ouderen bij de GKB terecht komen. En als ze wel komen, worden ze doorverwezen via familie of hulpverlening. De drempels om hulp te zoeken probeert de GKB te verlagen. Zo is de hulpverlening gratis, en zijn er altijd ervaringsdeskundigen aanwezig. Vanuit de chat wordt geopperd dat de naam ‘kredietbank’ niet duidelijk is, en mensen denken dat het geld kost.
Hoe bereik je ouderen?
Bert Kolk is o.a. actief bij Platform Pouwer en Humanitas, dat een groot kantoor heeft in Midden-Groningen. Mensen kunnen daar normaliter (buiten de Corona-periode) binnenlopen en vragen stellen. De vrijwilligers nemen alle tijd, en dat is heel belangrijk zegt Bert. “De ouderen willen eerst op hun gemak gesteld worden. De angst om bijvoorbeeld financiële regelingen aan te vragen is heel groot, zeker online.” Ouderen denken vaak dat ze geen recht op iets hebben, zijn te trots of denken zichzelf wel te redden. Bert merkt wel verschil tussen Hoogezand en de omliggende dorpen als Slochteren of Menterwolde. Bert vindt het belangrijk dat je accepteert dat mensen soms tijd nodig hebben. “Overdonder ouderen niet, dan komen ze niet meer terug is mijn ervaring.” Rond bepaalde periodes, bijvoorbeeld rond belastingaangifte, vraagt Humanitas Midden-Groningen weer de aandacht van de ouderen, bijvoorbeeld door de kaart opnieuw te verspreiden.
Hulp bij thuisadminstratie
Dat Humanitas zich inzet voor mensen die moeite hebben met rondkomen, is tijdens dit webinar goed aan bod gekomen. Roderick Heijbroek van Humanitas Groningen is projectcoördinator Thuisadministratie en vertelde over de ruim 150 vrijwilligers die actief zijn. Deze vrijwilligers zijn gescreend en getraind en gaan op bezoek bij mensen die hun hulp nodig hebben. Bij voorbeeld bij het ordenen van de financiële administratie, inzicht krijgen in de maandbegroting of het invullen van formulieren. De vrijwilliger adviseert, en de deelnemer neemt de beslissingen. Met deze (tijdelijke) hulp worden mensen zelfredzaam gemaakt. Wanneer dit niet mogelijk is, biedt Humanitas ook langdurige financiële ondersteuning, zodat alles goed blijft lopen en er bij de deelnemer geen stress ontstaat. Deelnemers kunnen zich aanmelden bij de fysieke kantoren van Humanitas of online.
We vroegen de deelnemers in de chat naar belangrijke thema’s of opmerkingen bij rondkomen met minder, en die hebben we hieronder gebundeld.
- Zuiniger boodschappen doen
- Zorg goed voor jezelf en anderen
- Keuzes maken en slim omgaan met weinig
- Creatief leven en creatief denken
- Het brengt voor ouderen veel stress en eenzaamheid met zich mee
- Energiearmoede is een groot probleem voor veel ouderen
- De taal van de deskundigen werkt ontmoedigend, hoe goed bedoeld ook
- Budgetteren
- Vertrouwen opbouwen
- Netwerk aanbieden
- Ouderenkaart
- Meer gebruik maken van ervaringsdeskundigen
- Schrappen in bestedingspatroon
De verhalen van de oudere, professionals en ervaringsdeskundige kwamen enorm aan bij de deelnemers, en alle gegeven tips zijn heel behulpzaam. Wilt u meer weten over dit webinar of over de andere activiteiten van Platform Pouwer? Neem dan contact met ons op, of kijk op www.platformpouwer.nl.